עליית מע

כך תערכו לעליית המע”מ מ-2025 ל-18%

09.12.2024

החל מינואר 2025 תחול עליית מע”מ בישראל בשיעור של אחוז אחד, כך שהוא יעלה מ-17% ל-18% מסך העסקאות. החלטה זו אושרה על ידי ממשלת ישראל במסגרת חוק התקציב, ועל אף שעליה של 1% עשויה להישמע לאנשים רבים כמו איזה עניין שולי, זה לא שולי כלל וכלל, לעליית המע”מ השלכות משמעותיות הן על הצרכנים ובוודאי על עסקים בישראל.

מדוע חלה עליית המע”מ? מה הן ההשפעות של עליית מע”מ על עסקים ועל הצרכנים? ואיך כדאי להיערך לעליית המע”מ-2025, לנווט את המעבר ביעילות ולמזער שיבושים ובעיות?

כל התשובות לשאלות אלו ממתינות לכם בשורות הבאות.

אז בואו נתחיל…

מה הרקע לעליית המע”מ מ-2025?

נתחיל בלענות על השאלה למה זה מגיע לנו כל הטוב הזה? כלומר, מה קרה שהחליטו על העלאת המע”מ ל-18%? מה היה לנו רע עם 17% מע”מ, כפי שהיה עד כה?

ובכן, יש כמה וכמה סיבות שבעטיין הוחלט על עליית מע”מ, אתם בטח מכירים את רובן אם לא את כולן. נמנה את המרכזיות שבהן:

  1. מלחמת “חרבות ברזל” שנמשכת כבר למעלה משנה. כל יום של לחימה עולה למדינה מיליוני דולרים ומישהו צריך לשלם על כך. הוצאות המלחמה כוללות בין היתר: קניית תחמושת, הפעלת מטוסים, תשלום לחיילים ולמילואימניקים, דלקים, שיקום פצועים, אובדן הכנסות מתיירות, סיוע כספי למפונים מהדרום והצפון, צניחה בהשקעות, אובדן ימי עבודה, שיקום יישובי הצפון והדרום ועוד.
  2. הורדת דירוג האשראי של ישראל גם כן קשור לעליית המע”מ. עם הורדת דירוג האשראי של ישראל יש פחות השקעות בישראל, המדינה משלמת ריבית גבוהה יותר על הלוואות שהיא נטלה ויש צורך לכסות את זה.
  3. עליית המע”מ-2025 היא גם אמצעי להתמודד עם האינפלציה ועם הגירעון התקציבי ההולך ומעמיק. העלאת המע”מ ל-18 אחוזים יכולה לסייע בניהול החוב הממשלתי, מבלי לנקוט בצעדים יותר דרסטיים כמו העלאת מס ההכנסה.

עם מערכות ריווחית אתם לא צריכים לעשות כלום!עליית המע”מ מתעדכנת עבורכם באופן אוטומטי בכל מערכות העסק מבית ריווחית

אז בחרו באחד מהפתרונות שלנו:

כך עליית המע”מ תשפיע על עסקים וצרכנים

אם בבעלותכם עסק, אז לחדשות על העלאת המע”מ באחוז אחד, שתכנס לתוקפה ב-1.1.2025 יש השפעה עליכם.

השפעת עליית המע”מ על הצרכנים

לעליית המע”מ תהיה השפעה משמעותית על הצרכנים. היא תוביל לעליה כוללת של מחירי המוצרים והשירותים, תגדיל את ההוצאות ותפחית את כוח הקניה שלהם. זה עלול לגרום לצרכנים לקנות פחות, מה שישפיע על ההכנסות של העסקים.

השפעת עליית המע”מ על חברות ועסקים

עבור עסקים, העלאת המע”מ ל-18% מחייבת התאמות של אסטרטגיות התמחור ועלויות התפעול. בעלי עסקים יצטרכו לחשב מחדש ריווחיות כדי להתאים לשיעור המס הגבוה יותר. בנוסף, בעלי עסקים יצטרכו להבטיח עמידה בתקנות המע”מ החדשות, למשל עדכון תוכנות ומערכות.

  • השפעת עליית המע”מ על עוסקים פטורים או עוסקים זעירים:

אם אתם עוסקים פטורים או עוסקים זעירים אז אמנם לא תצטרכו לקזז יותר מע”מ מלקוחותיכם כי אינכם גובים מע”מ על פי חוק. יחד עם זאת, עליכם לקחת בחשבון כי ההוצאות העסקיות שלכם (ממש כמו ההוצאות הפרטיות שלכם) – יעלו כי המחירים באופן כללי יעלו מרגע החלת החוק, עם ובלי קשר אליו.

  • השפעת עליית המע”מ על עוסקים מורשים וחברות בע”מ:

אם אתם עוסקים מורשים או בעלים של חברה בע”מ אז אתם מושפעים מאוד מהעלאת המע”מ ל-18%.

ועליכם להחליט:

האם להעלות את המחירים באחוז אחד לפחות ולהשית את עליית המע”מ על הצרכנים או לספוג את עליית המע”מ כדי להקל על הלקוחות שלכם?

  • עסקים שעובדים עם לקוחות פרטיים – BTP: אם אתם חוששים מכך שהעלאת המע”מ תכביד על הלקוחות שלכם ועשויה להבריח אותם והלקוחות שלכם הם פרטיים, לא עסקים, אז אולי כדאי לספוג את עליית המע”מ. זה תלוי כמובן ביכולות הפיננסיות של כל בית עסק.
  • עסקים שעובדים עם עסקים – BTB: אם אתם חברה שעובדת מול חברות אחרות או מול עסקים אחרים אז העלאת המע”מ לשירותים/למוצרים שלכם לא תזעזע את קהל הלקוחות שלכם כי הם בעצמם מתקזזים על מע”מ מול הרשויות.

טיפים להכנת העסק/החברה להעלאת המע”מ ל-18% ב-2025

בעלי עסקים יכולים לנקוט במספר צעדים יזומים כדי למתן ולמזער את ההשפעה של העלאת המע”מ, , ביניהם:

  • תמחור – כבר נגענו בזה בסעיף הקודם. לאור העלאת המע”מ יש לבדוק את אסטרטגיית התמחור, לבחון מחדש גבייה מלקוחות ולשקול התאמת מחירים כך שתשקף את ההעלאה. זה עשוי להיות כרוך בהעלאת מחירים כדי לשמור על שולי הרווח.
  • עדכון מערכת ניהול החשבונות – חיוני לוודא כי תוכנת הנהלת חשבונות ולמעשה גם תוכנות אחרות לניהול העסק מעודכנות ותואמות לשיעור המע”מ החדש. אם אתם למשל נמנים עם לקוחות ריווחית, לא תצטרכו לעשות הרבה, אנו מעדכנים את המערכת עבורם, כך שביום העלאת המע”מ, ב-1.1.2005 המערכת כבר תהיה מעודכנת.
  • פנקס חשבוניות ידני – אם אינכם עובדים עם מערכת ממוחשבת לניהול ההיבט החשבונאי בעסק שלכם, אז חשוב לזכור לכתוב את המע”מ הנכון בפנקס חשבוניות המס החל מה-1.1.2025.
  • עדכון ספקים ולקוחות – מומלץ ליידע את הספקים ואת הלקוחות על העלאת המע”מ ל-18%. תקשורת ברורה יכולה לעזור ולמנוע עגומות נפש ואי נעימויות.
  • עדכון העובדים – כדאי גם ליידע את העובדים ולהסביר להם מה הן התקנות החדשות וכיצד הן עלולות להשפיע על העסקים. חשוב שהם יבדקו שהחשבוניות מדויקות, שיהיו להם תשובות ללקוחות השואלים מדוע המחירים עלו וכן הלאה.
  • עדכון התחזיות הפיננסיות העסקיות – עליית המע”מ מחייבת גם בדיקת התחזית הפיננסית של החברה או בית העסק. צריך להתכונן לירידה אפשרית בהכנסות, עקב כך אולי יש צורך להתכונן לפיטורים, יש לתכנן את הקצאת המשאבים ולגבש תוכנית פיננסית עסקית עתידית הלוקחת בחשבון מספר תרחישים אפשריים.
  • כך לא תתבלבלו – זכרו שמועדהפקת חשבונית המס הוא המועד הקובע את שיעור המע”מ שיש לגבות. חשבונית מס שהופקה לפני 2025 תכלול 17% מע”מ וחשבונית מס שתופק אחרי ה-2025 תכלול 18% מע”מ, גם אם נשלחה הזמנת עבודה לפני 2025. לכן כדאי לעדכן ספקים בעניין זה. אם אתם בכל זאת מרגישים מעט מבולבלים? התייעצו עם יועץ המס/רואה החשבון שלכם.

נכון, עליית המע”מ (ביחד עם גל ההתייקרויות) מציבה אתגר לעסקים, אך גם הזדמנות להעריך מחדש את התוכנית העסקית ולבנות חוסן. על ידי נקיטת צעדים יזומים ותכנון קפדני בעלי עסקים יכולים לא רק להתמודד בהצלחה עם עליית המע”מ אלא גם לצמוח ולהמשיך ולשגשג.

עם מערכות ריווחית אתם לא צריכים לעשות כלום!עליית המע”מ מתעדכנת עבורכם באופן אוטומטי בכל מערכות העסק מבית ריווחית

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם