פתיחת חברה בע

פתיחת חברה בע”מ במדינת ישראל צעד אחרי צעד

15.03.2022

רגע לפני שאתם מתחילים בתהליך פתיחת חברה בע”מ וקופצים ראש למים העמוקים, כדאי שתקראו את השורות הבאות. נסביר בשפה פשוטה ובגובה העיניים מהי חברה בע”מ? מה מייחד אותה ממעמד של עוסקים אחרים? נראה כיצד פותחים חברה בע”מ? אילו יתרונות וחסרונות יש בפתיחת חברה בע”מ? וגם איך סוגרים חברה בע”מ?

שוקלים לפתוח חברה בע”מ? מצוין, אתם בחברה טובה. כי בינינו, רוב העושר העולמי נמצא בידיים של חברות בע”מ, לא בידי עוסקים מורשים ובטח שלא בידי עוסקים פטורים. ואפשר לראות זאת היטב גם ברשימת הדירוג של כתב העת פורצ’ן, שם מדורגים מדי שנה 500 החברות המכניסות ביותר בעולם ((Fortune Global 500, ביניהן לא מעט חברות בע”מ.

אז אם אתם מכוונים גבוה, אם אתם מעוניינים לשחות עם הכרישים ואם אתם רוצים לקחת נתח משמעותי מההון העולמי, כדאי לכם לשקול ברצינות פתיחת חברה בע”מ. אבל רגע לפני שאתם מתחילים בתהליך פתיחת חברה בע”מ וקופצים ראש למים העמוקים, כדאי שתקראו את השורות הבאות. נסביר בשפה פשוטה ובגובה העיניים מהי חברה בע”מ? מה מייחד אותה ממעמד של עוסקים אחרים? נראה כיצד פותחים חברה בע”מ? אילו יתרונות וחסרונות יש בפתיחת חברה בע”מ? וגם איך סוגרים חברה בע”מ?אז פנו לכם 4 דקות ובואו נתחיל.

לפני הכול, מהי ההגדרה של חברה בע”מ?

על פי ההגדרה במדינת ישראל, חברה בע”מ היא תאגיד או ארגון, בעלת מעמד משפטי מיוחד בחוקיה של המדינה, המאגדת תחתיה אנשים אשר פועלים למען מטרה משותפת, לרוב לצורך הפקת רווחים. חברה בע”מ היא למעשה מסגרת משפטית הנהוגה לצורך ניהולה של פעילות עסקית.מה היתרונות הטמונים בפתיחה של חברה בע”מ?

היתרונות של חברה בע”מ הם:

  1. חברה בע”מ היא יישות משפטית הנפרדת מבעליה. כאשר פותחים עוסק פטור או עוסק מורשה במידה ויש תביעה משפטית או חוב, יועמד לדין בעל העסק הפטור או המורשה והעוסק הוא גם זה שיצטרך להשיב את החובות מכיסו (העסקי או הפרטי). אולם, כאשר קמה תביעה כנגד חברה בע”מ או במידה ויש לחברה בע”מ חובות – האחריות המשפטית אינה נופלת על בעלי השליטה בחברה כי אם על החברה עצמה. כיישות משפטית עצמאית אין לבעלי השליטה בחברה בע”מ אחריות אישית ובעלי השליטה חסינים מתביעות אישיות. הרעיון שעומד מאחורי יצירת יישות משפטית ייחודית זו הוא לעודד פתיחת חברות בע”מ ולהקטין את הסיכון העסקי והפיננסי של בעליהן וכך לעודד ולהצמיח את הכלכלה.

    **עם זאת, במקרה של עבירות פליליות חריגות משמעותיות של בעלי השליטה בחברה בע”מ ניתן לבצע “הרמת מסך” להתאגדות, ולתבוע את בעלי השליטה באופן ישיר ואישי.
  2. חברה בע”מ נהנית גם ממיסוי נוח במיוחד. בעוד מיסוי של עוסקים מורשים יכול להגיע לעד 50% מהרווח, חברה בע”מ כפופה למס חברות, הקבוע בפקודת מס ההכנסה (סעיף 126(א) לפקודת מס הכנסה). מס החברות משתנה מעת לעת ויש להתעדכן בו, אבל לרוב הוא נמוך משמעותית מהמס אשר ישולם על ידי עוסקים פטורים ומורשים. נכון לשנת 2021 עומד מס החברות על 23% בלבד, שזה מחצית מהמס המוטל על עוסקים מורשים ופטורים. כמו כן, חברה בע”מ גם אינה משלמת דמי ביטוח לאומי ובמקרים רבים גם משיכת דיבידנד אינה כרוכה בתשלום מס.
  3. גיוס הכספים של חברה בע”מ קל יותר. פתיחת חברה בע”מ מאפשרת לבעלי השליטה מגוון גדול ונוח יותר של אפשרויות גיוס כספים והון. בתמורה לכספים המושקעים בחברה בע”מ, בעלי החברה יכולים להקצות אגרות חוב או מניות למשקיעים וכך לגייס כספים בקלות רבה יותר.
  4. הסטטוס “חברה בע”מ” תורם לתדמית ולמוניטין של החברה. לצד יתרונות מיסויים, משפטיים וכלכליים חברות בע”מ נהנות גם משם טוב יותר, מכבוד, מתדמית מוצלחת יותר וממוניטין משופר. זאת מאחר ש”חברה בע”מ” נתפסת בתרבות הקפיטליסטית שבה אנחנו חיים כיום כסמל סטטוס להצלחה. 
  5. בעלי השליטה מתנהלים כעובדים שכירים. יתרון נוסף הנעוץ בחברות בע”מ הוא שבעלי השליטה מושכים משכורת חודשית, עם תלוש משכורת מסודר והם זכאים לכל התנאים הסוציאליים, ביניהם: פיצויי פיטורים, חופשות מחלה, דמי הבראה, חופשות  והפרשות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות. זה מעמד מיוחד שבעלי עסקים פטורים או עוסקים מורשים לא נהנים ממנו. לעוסקים פטורים או מורשים אין דמי הבראה, אין חופשות מחלה, אין פיצויי פיטורים וכו’.
  6. הגנה על שם החברה בע”מ. יתרון נוסף הוא שמרגע שחברה בע”מ נרשמת אצל רשם החברות, שם החברה מוגן, הוא רשום בבעלות החברה, ולא ניתן להשתמש בו שוב לצרכים עסקיים ומסחריים אחרים

ומהם החסרונות?

כמו בכל דבר בחיים, גם לפתיחת חברה בע”מ יש חסרונות, ביניהם ניתן לציין את הבאים:

  • הוצאות גדולות יותר. לחברה בע”מ יש הוצאות גבוהות יותר בהשוואה לעוסקים פטורים או מורשים. יש חובת העסקת רואה חשבון, יש אגרות שנתיות, שכר טרחה לעורכי דין ועוד הוצאות.
  • רישום חברה בע”מ הוא מסובך יותר. בעוד שעוסקים פטורים או עוסקים מורשים יכולים לפתוח את העסק בעצמם ללא כל עזרה משפטית, רישום חברה בע”מ הוא מסועף יותר, כפי שנראה בהמשך.
  • סגירת חברה בע”מ מסואבת יותר. סגירת חברה בע”מ היא מורכבת הרבה יותר מסגירת עוסק פטור או עוסק מורשה. לעיתים יש לנקוט בהליכי פירוק שותפויות, לעיתים הסגירה היא מרצון לעיתים היא נכפית על בעלי השליטה מטעם בית המשפט
  • ניהול ההיבט החשבונאי של חברה בע”מ הוא סבוך יותר. חברות בע”מ מחויבות להנהלת חשבונות כפולה למשל הנחשבת למורכבת יותר מהנהלת חשבונות חד-צדית. כמו כן, רוב בעלי השליטה בחברות בע”מ מעסיקים גם מנהלי חשבונות וגם רואי חשבון.

מתי כדאי לשקול פתיחת חברה בע”מ?

כדאי לשקול פתיחת חברה בע”מ במצבים הבאים:

  • כאשר הרווחים גבוהים ורוצים ליהנות מהטבות המס
  • כאשר המחזור גבוה, והוראות ניהול ספרים של מס הכנסה מחייבות פתיחת חברה בע”מ.
  • כאשר יש כמה בעלי שליטה ורוצים להגביר את השקיפות.
  • כאשר רוצים שליטה טובה יותר במאזן ההכנסות וההוצאות (הנהלת חשבונות כפולה).
  • כאשר רוצים למצב את העסק כאיכותי ומצליח יותר.

המדריך השלם לפתיחת חברה בע”מ

  1. בחרו שם לחברה בע”מ. הצעד הראשון בפתיחת חברה בע”מ הוא בחירת שם החברה. חשוב לבחור שם מקורי וייחודי, כזה שלא תפוס בידי חברות אחרות. כדי למנוע בעיות, מומלץ  לחשוב על כמה שמות אופציונליים לחברה, כך שאם יתברר שהשם הרצוי כבר תפוס, יהיו אפשרויות אחרות מוכנות לבחור מהן.
  2. נסחו תקנון.  הצעד הבא הוא ניסוח תקנון רשמי לחברה. בתקנון זה יש לציין את שם החברה, המטרות שלה, ההון של החברה, בעלי המניות וכו’.
  3. מנו דירקטורים. דירקטורים הם אלו שמקבלים את ההחלטות בנוגעות לפעילות החברה בע”מ, ויש חובה בישראל למנות דירקטור לחברה. לבעלי השליטה יש את החופש להחליט באם למנות דירקטור אחד או כמה דירקטורים.
  4. רשמו את החברה ברשם החברות ושלמו אגרות. לצורך צעד חשוב זה כדאי להסתייע בעורך דין המתמחה בדיני חברות. בשלב זה יש להכין מסמכים ולמלא טפסים, לרשום ולהצהיר בפני רשם החברות על תקנון החברה, בעלי המניות, חברי הדירקטוריון וכן לשלם אגרה שנתית תקופתית וכן אגרה חד פעמית עבור רישום החברה בע”מ בסך כמה אלפי שקלים. נכון לשנת 2021 חברות בע”מ צריכות לשלם אגרה שנתית העומדת על בין 1,133 ₪  למקדימים לבין  1,505 ₪, למאחרים לשלם. וכן אגרה שנתית לשותפויות שנעה בין 1,129 למקדימים ₪ לבין 1,500 ₪ למאחרים. כעת, יש להמתין לקבלת אישור רישום של רשם החברות וקבלת מספר ח”פ. שימו לב, ניתן כיום לבצע פתיחת חברה בע”מ באופן מקוון. 
  5. פתחו תיקים ברשויות המס. לאחר קבלת האישור מרשם החברות יש לגשת למשרדי רשויות המס ולפתוח תיקים; ראשית במע”מ, לאחר מכן במוסד לביטוח לאומי ולבסוף במשרד מס הכנסה. אפשר זאת לעשות לבד, בעצמכם, אך ניתן להסתייע גם ברואה חשבון.
  6. פתחו חשבון בנק עסקי לחברה בע”מ. לאחר רישום שם החברה, כתיבת תקנון חברה ופתיחת התיקים ברשויות המס יש לפתוח חשבון בנק לחברה. במעמד הפתיחה יש להציג תעודת התאגדות, ופרוטוקול של מורשיי חתימה חתומים על ידי עורך דין. 
  7. נהלו נכון את הספרים החשבונאיים של החברה בע”מ. לצורך ניהול ההיבט הכספי והמיסויי וכן לצורך ניהול ספרים חשבונאיים של חברה בע”מ יש להסתייע בשירותיהם של מנהל חשבונות, רואה חשבון וכן להיעזר גם בתוכנה להנהלת 

מנהל חשבונות ורואה החשבון יטפלו בניהול הספרים, במשכורות, בתנאים הסוציאליים, בדוחות הכספיים, בדוחות התקופתיים, במיסוי ובייצוג החברה בע”מ למול הרשויות השונות.

מערכת ממוחשבת להנהלת חשבונות תקל על ביצוע הנהלת חשבונות כפולה, שהיא בבחינת חובה עבור חברות בע”מ.  חברה בע”מ מחויבת להנהלת חשבונות כפולה שבה כל עסקה המבוצעת נרשמת ב-2 כרטיסיות, וממנה ניתן להפיק 2 דו”חות שונים: מאזן ודוח רווח והפסד. בנוסף, התחברות אל תוכנת הנהלת חשבונות דיגיטלית תאפשר גם שליחה אוטומטית של קבלות, חשבוניות מס חתומות דיגיטלית, תעודות משלוח ועוד.

תוכנת הנהלת החשבונות מבית ריווחית תספק מענה לכל צרכי הנהלת החשבונות שלכם במקום אחד. התוכנה מותאמת לצרכים הייחודיים של חברות בע”מ, היא המומלצת ביותר על ידי רואי החשבון בישראל והיא נלמדת בלמעלה מ-90% מהמוסדות המכשירים מנהלי חשבונות בארץ. לצד הפקת חשבוניות מס וקבלות חתומות דיגיטלית, הנהלת חשבונות כפולה, הפקת דו”חות מקוונים, חישובי ריביות והתאמות כרטיסים ובנקים, תוכלו לעקוב בעזרת התוכנה אחר חייבים, לנהל קופה, לנהל מלאי, לנהל קשרי לקוחות, וליהנות מהתמשקות מהירה וקלה למערכות הקיימות בחברה

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם