סליקה פנסיונית מניחה את התשתית לקבלת החלטות מושכלות יותר בקרב המבוטחים בתוכניות פנסיוניות, היא מסייעת להנגיש מידע, להוזיל עלויות ובד בבד היא יוצרת בסיס אחיד לסליקת כל החברות. בשנים האחרונות משרד האוצר פעל להסדיר בישראל תהליכי סליקה פנסיונית והעביר את מלוא האחריות לידי המעסיקים בישראל, כך שנכון להיום סליקה פנסיוניות היא אחת מחובותיהם של מעסיקים בישראל, כל המעסיקים בישראל, ללא יוצא מן הכלל. כאשר הסדרת נושא הסליקה הפנסיונית נועדה לספק רשת ביטחון לזכויותיהם של העובדים ולהגן על כספי התוכניות הפנסיוניות של השכירים מפני אוזלת ידם של מעסיקים.
אז אם בבעלותכם חברה/בית עסק ואתם מעסיקים גם עובדים ואתם לא ממש בטוחים שאתם יודעים מהי סליקה פנסיונית ומה האחריות שלכם בנושא זה, הכתבה הזו היא כל מה שאתם צריכים כדי להבין במילים פשוטות ובגובה העיניים – מהי סליקה פנסיונית, ומהי חובתם של המעסיקים בישראל בנושא סליקה פנסיונית.
אז פנו לכם 4 דקות, כי בשורות הבאות תקבלו את כל התשובות לשאלות החשובות באמת בנושא סליקה פנסיונית.
מוכנים?
בואו נתחיל…
מהי סליקה פנסיונית? ומה אחריות המעסיקים בנושא סליקה פנסיונית?
סליקה פנסיוניות נולדה לאור הצורך להעביר מידע פיננסי רגיש בין צדדים שונים בעידן רווי עסקות מורכבות. סליקה פנסיוניות מספקת פתרון טכנולוגי מאובטח, אמין ובטוח להעברת תשלומים בין גופים פיננסיים שונים ובין גופים נוספים, כאשר מסלקה זוהי למעשה הפלטפורמה שבה מקוזזות ומסולקות תביעות בין החברים למסלקה.
בפועל, סליקה פנסיונית זוהי מערכת ממוחשבת ומתקדמת שנועדה להנגיש למבוטחים מידע הנוגע לתוכניות הפנסיוניות שלהם (קופות גמל, קרנות פנסיה וכו’), כמו גם לאפשר למבוטחים לבצע פעולות שונות. סליקה פנסיונית מבטיחה גם שליחה וקבלה מאובטחת של קבצים רגישים כמו תוכניות פנסיוניות של עובדים בגופים המוסדיים כגון: בתי השקעות וחברות ביטוח, המנהלים את התוכניות הפנסיוניות והיא אף מאפשרת תהליך משוב (היזון חוזר) למעסיקים, המוודא כי מלוא ההפרשות לכל עובד ועובדת אכן נקלטו ובוצעו על פי המתחייב בחוק.
ואיך כל זה קשור למעסיקים בישראל?
החל מינואר 2016 משרד האוצר העביר, כאמור, את מלוא האחריות לביצוע סליקה פנסיונית לכתפי המעסיקים בישראל. על פי תקנות משרד האוצר המסדירות סליקה פנסיונית, מעסיקים בישראל מחויבים לבצע בעצמם סליקה פנסיונית עבור עובדיהם, לרבות:
- יצירת קבצי XML מתוכנת השכר של החברה ושליחתם מדי חודש לגופים המוסדיים המנהלים
- דיווח על התוכניות הפנסיוניות של העובדים דרך ממשק מעסיקים אחיד, מדי חודש
- עדכון סיום יחסי עובד מעביד
- עדכון חל”ת, חופשות לידה ושמירת הריון
- מעקב וטיפול בהיזון החוזר (משוב), המגיע מהגופים המוסדיים המנהלים
- בקרה ומעקב שוטפים על נתוני ההפרשות של העובדים
- טיפול בדוחות שגויים
אז נכון, התקנות של משרד האוצר הנוגעות לסליקה פנסיונית אמנם מעבירות את האחריות למעסיקים, אך יחד עם זאת סליקה פנסיונית טומנת בחובה יתרונות עבור המעסיקים בישראל.
הורידו עוד היום את ריווחית שכר וקבלו חודשיים ללא עלות!
על אילו יתרונות למעסיקים אנחנו בדיוק מדברים?
ובכן, סליקה פנסיונית יוצרת בהירות בתוכניות הפנסיוניות לא רק עבור המבוטחים השכירים. בפועל סליקה פנסיונית מספקת בהירות, אחידות ואפשרות לייעול ומיטוב תהליכים גם עבור המעסיקים. כך למשל, חובת סליקה פנסיונית מעניקה שליטה טובה יותר למעסיקים על התוכניות וההפרשות הפנסיוניות של העובדים. סליקה פנסיונית חוסכת זמן למעסיקים, מאחר שהכול מתנהל בממשק פנסיוני אחיד, קל ופשוט לתפעול. יתרה מכך, חובת ההיזון החוזר, קרי חובת המשוב המגיע מהגופים המוסדיים המנהלים את התוכניות הפנסיוניות של העובדים, מאפשר למעסיקים לנהל במהירות וביעילות את התוכניות הפנסיוניות של העובדים כך שלמעסיקים יש בקרה טובה יותר על ההפרשות. ולא פחות חשוב מכך – סליקה פנסיונית מאפשרת למעסיקים תיקון בעיות וליקויים קטנים, שנעשו בתום לב, רגע לפני שהם הופכים לעברה פלילית (שכן בישראל אי העברת תשלומי פנסיה לעובדים משולה להלנת שכר, וזו נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר ועניין).
מעסיקים, הסבר על תהליכי סליקה פנסיוניות – צעד אחר צעד:
“סליקה פנסיונית”, “ממשק מעסיקים”, “משרד האוצר מטיל את מלוא האחריות מעסיקים” – אנחנו יודעים שכל אלו עשויים להישמע קצת מאיימים, אבל בפועל אם יש לכם בבית העסק תוכנת שכר חכמה, השד לא כזה נורא, כפי שנראה בהמשך.
אחריות מעסיקים בביצוע סליקה פנסיונית – כך זה עובד צעד אחר צעד:
- על המעסיק לפתוח מערכת שכר של בית העסק, לאזור ממשק מעסיקים ושם להפיק קובץ XML, המכיל את נתוני ההפרשות הפנסיוניות של העובדות והעובדים. בתוכנת השכר מבית ריווחית למשל תמצאו כל מה שצריך כדי להפיק בלחיצת כפתור קובץ XML אחיד, כפי שנדרש על התקנות – זה פשוט, מהיר וקל.
קרדיט תמונה: Rivhit.co.il/knowledgebase
ניתן לבצע במערכת השכר של ריווחית מגוון פעולות הקשורות לסליקה פנסיונית, ביניהן: ממשק מעסיקים דיווח שוטף – הפקת קובץ XML, ממשק מעסיקים דיווח שלילי, בקשה להחזר תשלום על הפקדה ביתר, וממשק מעסיקים דיווח שלילי, בקשה לביטול חלקי או מלא של תנועה ללא החזר תשלום מעסיק. כל זאת לצד התממשקות פשוטה של תוכנת השכר אל תוכנת הנהלת חשבונות, מערכת ניהול קשרי לקוחות ואל מערכות נוספות החיוניות לניהול העסק.
- על המעסיק לשלוח את קובץ ה-XML שהפיק ממערכת השכר אל הגופים המוסדיים המנהלים את התוכניות הפנסיוניות של העובדים.
- בשלב הזה הגופים המוסדיים בוחנים ובודקים את הקבצים שנשלחו ומוודאים כי הם תקינים.
- לאחר מכן, הגופים המוסדיים שולחים למעסיק דוח סליקה פנסיונית המרכז ומפרט את המידע שנבדק ואת מסקנותיו, על מנת שהמעסיק יאשר אותו.
- לאחר האישור מאת המעסיק, מקבל המעסיק היזון חוזר (משוב).
- במידה ויש ליקויים וטעויות, יקבל המעסיק התראה ויהיה עליו לטפל בדיווחים שגויים ולתקן, בהתאם לדרישות הגופים המוסדיים.
- בשלב האחרון מקבל המעסיק דוח היזון חוזר שנועד לשקף את מצב הכספים שהופרשו עבור העובדים בתוכניות הפנסיוניות השונות.
זה הכול!, לא כזה נורא, בוודאי אם מערכת השכר שלכם מתקדמת וחכמה.
ריווחית שכר – מערכת השכר המשתלמת בישראל