חשבונית עצמית

מהי חשבונית עצמית ומתי מפיקים חשבונית עצמית?

16.03.2022

חשבונית עצמית היא מושג שמרבים להשתמש בו, אך יחד עם זאת עבור רבים מדובר במושג עמום ולא ברור. במאמר זה נענה על שאלות רבות הקשורות להפקת חשבונית עצמית החל ממה היא ההגדרה של חשבונית עצמית ועד לשאלה האם ניתן להפיק חשבונית עצמית דיגיטלית.

עושים סדר: מה היא בעצם חשבונית עצמית?

אנחנו רגילים לעסקאות שבהן יש לקוח שמשלם עבור שירות לעוסק הרשום ברשויות המס. בגין התשלום שהתקבל מהלקוח, הספק (עוסק) מפיק חשבונית מס/קבלה, הספק (עוסק) מדווח הכנסה זו לרשויות המס.. חשבונית עצמית היא מצב שבו הצדדים מעט משתנים. זו חשבונית שהעוסק מוציא לעצמו לאחר שהוא נתן תשלום לצד שאינו עוסק. אותו עוסק ששילם מדווח על העסקה, משלם עליה מס עסקאות אך גם מתקזז על עסקה זו במס תשומות במע”מ במידה ושולם מע”מ, זו נחשבת להוצאה מוכרת לכל דבר ועניין.
לעניין דיווח מקדמות למס הכנסה, חשבונית עצמית לא נכללת בדיווח המקדמות מאחר ולא מדובר בהכנסה בעסק אלא תהליך פנימי לצורך הכרה בהוצאה.

תהליך הפקת חשבונית עצמית

העוסק לא יכול כך סתם להפיק חשבונית עצמית. כדי להוציא חשבונית עצמית יש להגיש בקשה מסודרת לאישור הפקת חשבונית עצמית באמצעות טופס ייעודי של מס ערך מוסף. במידה והבקשה מתקבלת ומאושרת יכול העוסק להוציא חשבונית עצמית. ובמידה והוא לא מקבל אישור, אז אסור לו להפיק חשבונית זו. מס ערך מוסף בודק כל בקשה לגופה ויש להמתין לאישור שלו בטרם מוציאים חשבוניות עצמיות.

מתי מפיקים חשבונית עצמית?

חשבונית עצמית מופקת כאשר הספק אינו עוסק מורשה והכנסתו העיקרית היא על ידי משכורת. הספק אינו יכול להוציא חשבונית אלא במקרה הטוב רק קבלה, אך מאידך, ההוצאה הזאת חייבת להירשם למען הדיווח וההכרה בה כהוצאה. המושג “חשבונית עצמית” עלול מעט להטעות, אך למעשה מתייחס לפעולת רישום בלבד והמסמך כלל אינו יוצא מכותלי בית העסק, למעט לרשויות המס. חשבונית עצמית יכולה לצאת לדוגמא תמורת תשלום שכירות לאדם פרטי (או מתן שירות אחר במקרקעין, כמפרט בתקנה 6א לחוק המע”מ).

יתרונות וחסרונות הטמונים בהפקת חשבוניות עצמיות:

החיסרון הבולט של חשבונית עצמית הוא ניפוח ההוצאות. היתרונות של הפקת חשבוניות עצמיות הוא שניתן לקזז מע”מ וגם לדווח על הוצאה זו כהוצאה מוכרת למשרדי מס הכנסה. ואכן, בדוחות המע”מ תופיע החשבונית העצמית פעמיים – פעם כהכנסה ופעם כהוצאה.

מבנה חשבונית עצמית

באופן כללי, חשבונית עצמית דומה לחשבונית מס רגילה, אך יש כמה הבדלים קטנים. בשדה של שם הלקוח יש לרשום את שמו של העוסק, כלומר השם שלכם והשם של העסק שלכם. כמו כן, יש להוסיף בשדה ההערות את פרטיו של מקבל התשלום ואת תיאור העסקה. בנוסף, יש להוסיף לסך העסקה את שיעור המע”מ המקובל באותה עת, גם אם לא נגבה בפועל משום שפעולה זאת מתבצעת אך ורק למען רישום ההוצאה ותו לא לכן פקודת היומן שנוצרת היא כפולה – הן עבור מע”מ תשומות והן עבור מע”מ עסקאות ומקזזת את הסכום. אם הספק מחויב בניכוי מס במקור, את התמורה עבור חשבונית עצמית זו יש לרשום נטו, כלומר, בניכוי מע”מ ובניכוי המס במקור.

הפקת חשבונית עצמית באמצעות תוכנת ריווחית

מחפשים תוכנת הנהלת חשבונות שבאמצעותה תוכלו גם להפיק חשבונית עצמית? הגעתם למקום הנכון. השימוש בתוכנת ריווחית מאפשר הפקת חשבוניות עצמיות בנוסף לכל (בכפוף לקבלת אישור לכל הפקת חשבונית שכזאת מטעם הרשויות כמובן), יוצרת את פקודות היומן הנדרשות בהפקת חשבונית עצמית ומדווחת עליה על פי סעיף ההוצאה.

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם