הוצאה מוכרת

הוצאה מוכרת – זכות שכל בעל עסק חייב להכיר

16.03.2022

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: יש לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריך לעבוד על פי תקנות וכללים חשבונאיים ואדמיניסטרטיביים, להגיש דוחות ועוד ועוד. אך לצד כל החובות האלו יש לבעלי עסקים גם כמה זכויות, אחת מהזכויות המרכזיות היא –  הוצאה מוכרת.
הוצאה מוכרת זו זכות שכל בעל עסק חייב להכיר, בין אם מדובר בעסק קטן שמתנהל מהבית ובין אם מדובר בעוסק מורשה או חברה בע”מ.
מדוע?

מאחר שבמהלך השנים חוקקו תקנות וחוקים אשר נכנסו לקוד המס ונועדו לרכך ולו במעט את “מכת” העלויות הנוספות שבעלי עסקים נושאים בהן. ואם לא מבינים לעומק מהי הוצאה מוכרת צפויים לשלם הרבה יותר מיסים ממה שצריך, וזה חבל.
להיות בקיא בהוצאות הוא הבסיס לניהול עסק מצליח, ללא כל קשר לגודלו, והכרה בהוצאות עסקיות היא הדרך הפשוטה ביותר לשמור על יעילות מיסויית בעסקים, לצמצם את הרווח המדווח ולהקטין את תשלומי המס. למעשה הוצאה מוכרת היא הדרך של בעלי חברות ועסקים לוודא שהם לא משלמים אגורה אחת שחוקה יותר ממה שהם צריכים, על פי חוק כמובן.

אז מהי הוצאה מוכרת במס?

נתחיל בהגדרה. על פי סעיף 17 לפקודת מס ההכנסה הוצאה מוכרת למס מוגדרת כך:

“לשם בירור הכנסתו החייבת של אדם ינוכו, זולת אם הניכוי הוגבל או לא הותר על פי סעיף 31 – יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסתו בשנת המס ולשם כך בלבד”.

ועכשיו במילים פשוטות: הוצאה מוכרת זוהי הוצאה או תשלום שבית העסק הוציא למען הפעילות העסקית שלו, ובעת חישוב המס היא נגרעת מהרווחים החייבים במס. כאשר חשוב לזכור: ככל שהרווח הנקי של בית העסק קטן יותר, כך הוא משלם פחות מס.

אם ניקח לדוגמה משרד אדריכלות אז הוצאת המשרד על תוכנת הדמיית בתים למשל, הנחוצה לאדריכלים על מנת להמחיש ללקוחותיהם כיצד הבית שהם תכננו יראה בסוף הבניה, תחשב הוצאה מוכרת. דוגמה נוספת יכולה להיות במפעל המייצר גבינות. על מנת לייצר את הגבינות המפעל צריך חלב, לכן חלב הוא מוצר גלם עבור המפעל והוא יחשב עבורו הוצאה מוכרת במס.

כמעט כל הוצאה אשר משמשת את העסק לייצור הכנסות אם במישרין ואם בעקיפין נחשבת, אפוא, הוצאה מוכרת. אך יש הוצאות המוכרות במלואן וכאלו שרק חלקן מוכר.

לא כל ההוצאות המוכרות נולדו שוות

לעסקים וחברות יש הוצאות שונות ומגוונות והמחוקק קבע כי יש הוצאות שיוכרו במלואן בעוד שהוצאות אחרות יוכרו רק בחלקן. כמו כן, הוצאות מוכרות נבדלות גם מעסק לעסק. מה שתחשב הוצאה מוכרת עבור עסק אחד לא תחשב הוצאה מוכרת במס עבור עסק בענף אחר או שהוצאה זו לא תנוכה במלואה.

כדי להבין על מה בדיוק מדובר צריך להכיר מושגים כמו רכוש קבוע והוצאות שוטפות.

על ההבדל בין רכוש קבוע לבין הוצאה שוטפת

על פי התקנות הוצאה מוכרת תוכר ככזו רק במידה והיא משמשת לניהול השוטף של בית העסק, ואינה נחשבת לרכוש קבוע. לדוגמה: כאשר חברת קייטרינג רוכשת מוצרי מזון הוצאה זו תחשב עבורה הוצאה מוכרת במלואה מכיוון שמדובר בחומרי גלם. אך אם מפעל לייצור שבבים ירכוש מוצרי מזון הוצאה זו לא תחשב הוצאה מוכרת מלאה או תחשב כהוצאה מוכרת רק בחלקה כי לא מדובר בחומרי גלם המפיקים רווחים למפעל.

מנגד, רכוש קבוע הוא הוצאה מהותית של בית העסק אך הוצאה זו נועדה לשמש את העסק במשך מספר שנים. מחשבים, מדפסות, ריהוט משרדי ושכמותם – נחשבים רכוש קבוע ולכן הם לא נחשבים הוצאות מוכרות רגילות, הן מוגדרות כהוצאות פחת.

מהן הוצאות פחת וכיצד הן מחושבות?

כפי שציינו, ציוד קבוע שבית העסק רוכש ועתיד לשמש אותו במשך תקופה ארוכה יוכר כהוצאת פחת. הוצאות פחת נפרסות על פני כמה שנים וגם הן מקטינות את חבות המס. דוגמאות להוצאות פחת הן רכב, מחשב, מדפסת וכו’. אם ניקח לדוגמה מחשב שבית העסק רכש בשנת 2020 ב-6,000 ₪, אז עד שנת 2023 עלות המחשב תפרס ותחשב כהוצאה מוכרת חלקית, כך שמקבלים זיכוי על חלק מההוצאה כנגד אובדן השווי (הפחת) במשך 3 שנים.

עושים סדר בהוצאות המוכרות במס

  • הוצאה מוכרת במס במלואה – זוהי הוצאה הקשורה באופן ישיר לרווחיות של בית העסק. למשל: חומרי גלם או הוצאות הקמה ותחזוקה של אתר אינטרנט של החברה. יחד עם זאת, יש הוצאות שעל אף שהן קשורות בייצור הכנסה, יוכרו רק באופן חלקי. לדוגמה: למרות שעבור בעלי מוניות ומורי נהיגה הרכב הוא כלי עבודה הקשור באופן ישיר לייצור הכנסה ולרווחיות של העסק, הוצאות הקשורות למוניות לא מוכרות במלואן כי אם רק 90% מהן, ולמורי נהיגה יוכרו רק כ-77.5% מהוצאות הרכב.
  • הוצאה מוכרת מעורבת – זוהי הוצאה שרשויות המס מכירות בה באופן חלקי. היא מוכרת באופן חלקי בלבד מאחר שלא ברור באם היא נועדה לצרכי העסק או גם לצרכים פרטיים אחרים. למשל: דלק.
  • הוצאת פחת – זוהי הוצאה עבור ציוד קבוע לבית העסק. הרשויות מכירות בחלק מההוצאה על פני תקופה ארוכה בשל אובדן שווי. למשל: מכונת קפה למשרד.
  • הוצאה מוכרת ייחודית – זוהי הוצאה בלתי שגרתית שיש להוכיח כי היא אכן תרמה להכנסות של בית העסק. למשל: הוצאות טיסה ולינה בחו”ל לשם השתתפות בכנס מקצועי בחו”ל.
  • הוצאות על עמלות – גם תשלום עמלות יכול להיחשב הוצאה מוכרת במס. לדוגמה: תשלום עמלות סליקה בכרטיסי אשראי, עמלות Paypal, עמלות הנלוות לניהול חשבון עסקי בבנקים וגם עמלות על הלוואות ואשראי.
  • הוצאות מוכרות של עסק המופעל מהבית – ההוצאות המוכרות במלואן או בחלקן של עסק ביתי ראויות לכתבה בפני עצמה, אבל ננסה להאיר זרקור על כמה הוצאות מיוחדות. הוצאות כמו חשמל, ארנונה, מים, תיקונים של בעלי מקצוע ושכר דירה על הבית בו מופעל העסק נחשבות להוצאות מוכרות בחלקן, לעיתים עד כדי שליש, תלוי בנסיבות. גם הוצאות פחת מסוימות מוכרות בעסק ביתי: ריהוט משרדי, מחשב ומדפסת וכדומה.

כמה מילים לסיום…

כבעלי עסקים אתם לא חייבים לזכור את כל פרטי הפרטים שציינו כאן, אך אתם כן צריכים להבין באופן כללי מהי הוצאה מוכרת, להקפיד לשמור קבלות וחשבוניות, לתעד הוצאות ולהצהיר עליהן כחוק ועל פי כללי המוסר.

אתם צריכים להתרכז בניהול העסק שלכם. לכן את עבודת החישוב, הניכוי והקיזוז של ההוצאות המוכרות מוטב להשאיר לרואי חשבון או ליועצי מס מקצועיים. זו ההתמחות שלהם והם יודעים בדיוק מה צריך לעשות כדי שאתם כבעלי העסקים תשלמו כמה שפחות מס.

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם