דוח תזרים מזומנים

תזרמו על זה: מהו דוח תזרים מזומנים? ומדוע הוא כה חשוב לבעלי עסקים?

16.03.2022

מהו דוח תזרים מזומנים? מדוע הוא כל כך חשוב? מה המבנה שלו? ולמי הוא רלוונטי? – את התשובות לכל השאלות האלו תמצאו בשורות הבאות.

דוח תזרים  מזומנים הוא הבסיס לניהול נכון של חברה, ובלעדיו בעלי חברות עלולים למצוא את עצמם עם קופה ריקה ובעיות תזרימיות, המעכבות את התפתחות החברה במקרה הטוב, ומביאות לפשיטת רגל – במקרה הרע.

תכלס, מהו דוח תזרים מזומנים?

דוח תזרים מזומנים, הנקרא בקיצור: דוח תזמ”ז, הוא אחד הדוחות החשובים ביותר לבעלי חברות, הוא משלים את דוח המאזן ואת דוח רווח והפסד, והוא מספק תמונה עדכנית על מידת היציבות הפיננסית של החברה, על בסיס המזומנים שיש לחברה בלבד.דוח זה הוא מסמך חשבונאי לכל דבר ועניין, המבוסס על תקן חשבונאות בינלאומי מספר 7 (IAS 7) ויש להציגו בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים. כאשר ניתן להציג דוח תזרים מזומנים על פי סטנדרט התקינה הבינלאומי – IFRS או על פי סטנדרט התקינה הישראלית – Israeli GAAP.

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

דוח תזרים מזומנים מספק תובנות חשובות לבעלי חברות וגם למשקיעים פוטנציאליים

דוח תזרים מזומנים מופק בדרך כלל מדי שנה, אך ניתן ואף מומלץ להפיקו גם מדי כמה חודשים, למשל בכל רבעון, כדי להיות עם היד על הדופק. הדוח סוקר באופן מדויק את שווי וכמות המזומנים אשר נכסים ויוצאים מקופת החברה, ובעזרתו ניתן לקבל תובנות חשובות מאוד ותשובות לשאלות עסקיות קריטיות, ביניהן: 

  • כמה כסף מזומן יש בקופת החברה?
  • כיצד מנוהלים המזומנים בחברה?
  • אילו הוצאות יש לחברה? ואילו הכנסות?
  • האם וכמה כסף נזיל עומד לרשות בעלי החברה?
  • ניתן להבין מדוח זה גם מדוע חלה ירידה/עליה במזומנים?
  • איזה שימוש נעשה במזומנים – הושקעו בשוק ההון? הושקעו בפיתוח החברה? וכו’
  • כיצד החברה מממנת את השקעותיה?
  • מה היא עושה עם עודפי המזומנים?
  • מהו כושר הפירעון של החברה?
  • עד כמה החברה תלויה בהון זר?
  • מהו כושר החברה לייצר מזומנים בעתיד?
  • מה היו ביצועי החברה מבחינת תזרים המזומנים בתקופות שונות?
  • ניתן גם להשוות ביצועים בין תקופות שונות מהעבר.

תובנות אלו חשובות, כאמור, לבעלי החברות עצמם, אך הן חשובות לא פחות למשקיעים פוטנציאליים המעוניינים להשקיע בחברה. על בסיס דוח תזרים מזומנים ודוחות חשבונאיים משלימים נוספים, משקיעים רבים מחליטים באם להשקיע בחברה כזו או אחרת. כך שאם נתוני דוח תזרים המזומנים מעידים על יציבות ואיתנות תזרימית, גדלים הסיכויים שהמשקיעים ישקיעו את כספם בחברה, ולהפך – ככל שנתוני הדוח שליליים, הסיכוי ליהנות מכספי המשקיעים יורד פלאים, בהתאמה.

מבט מקרוב על מבנה דוח תזרים מזומנים

דוח תזרים מזומנים מחולק ל-3 סוגי פעילויות של תזרימי מזומנים: פעילות שוטפת, פעילות השקעה ופעילות מימון. 

תזרים מזומנים מפעילויות שוטפות: בחלק זה של הדוח מוצגים תזרימי מזומנים המגיעים מפעילויות שוטפות של החברה לייצור הכנסות, וניתן ללמוד מחלק זה בדוח על העצמאות הפיננסית של החברה, העדר תלות החברה במקורות מימון חיצוניים, על יכולתה של החברה לפרוע חובות והלוואות, כושר ההשקעה של החברה ועוד. בחלק זה של דוח תזרים מזומנים למעשה משוכללים הכנסות מזומנים ממכירת שירותים/מוצרים, עמלות, שכר עבודה לעובדים, תשלומי ביטוחים, מיסים, תקבולי מזומנים מחוזים למטרות מסחר ועוד.

תזרים מזומנים מפעילויות השקעה: בחלק נפרד זה של דוח תזרים מזומנים למעשה ממפים את תזרים המזומנים המגיע מפעילויות השקעה שונות של החברה. ניתן ללמוד מחלק זה של הדוח על מדיניות השקעה, על כושר ההשקעה של החברה וכיצד משמשות הוצאות החברה לשימור ושדרוג נכסיה. בחלק זה משוכללים תשלומי מזומנים שנכנסו ויצאו מקופת החברה לצורך רכישת רכוש קבוע (למשל רכישת משרד, מפעל או מחסן) ולרכישת נכסים שאינם מוחשיים, השקעה בנדל”ן, השקעה בשוק ההון (מזומנים שנכנסו או נגרעו בשל מכירה וקניה של ניירות ערך), הלוואות, מקדמות, מענקים, חוזים עתידיים וכו’. 

תזרים מזומנים מפעילויות מימון: בחלק זה של דוח תזרים מזומנים ממפים כניסה ויציאה של מזומנים הנובעים ממקורות מימון זרים. ניתן בעזרת חלק זה של דוח תזרים מזומנים להבין שינויים בהון המזומן של החברה ולנסות ולנבא גם מה יקרה בעתיד. בחלק משוכללים בין היתר מזומנים שהגיעו מקרן הלוואות, מהנפקת מניות, מאשראי ועוד.

דוח תזרים מזומנים יכול ללמד אותנו הרבה על מצבה של החברה; ניתן ללמוד ממנו האם החברה בצמיחה או בתהליך של קמילה, כיצד היא מממנת את הפעילות העסקית שלה ומה צופן העתיד עבור החברה.

אז נכון, כאשר שומעים את הביטוי ‘דוח תזרים מזומנים’ זה קצת מפחיד ומבהיל כי מדובר במסמך חשבונאי. אבל בפועל מדובר במסמך חשוב מאוד שכדאי “לזרום” איתו ולנהל את החברה לאור ממצאיו ומסקנותיו. 

בנוסף, אפשר להוריד את סף התבהלה למינימום אם מקפידים לעבוד עם תוכנת הנהלת חשבונות מתקדמת, כמו תוכנת הנהלת החשבונות שלנו ברווחית, שעושה עבורכם את רוב העבודה השחורה ומפיקה באופן אוטומטי דוח תזרים מזומנים. 

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם