גילום מס הכנסה

כיצד גילום מס הכנסה משפיע על השכר?

16.03.2022

גילום מס הכנסה הוא מושג שכל אחד ואחת צריכים להכיר, כן, גם אתם, ואין זה משנה אם אתם מעסיקים או שכירים. גילום מס הכנסה פירושו שנטל תשלום מס ההכנסה של העובד מוטל על המעסיק, ואינו נגרע מהשכר של העובד.

גילום מס הכנסה הוא מושג שכל אחד ואחת צריכים להכיר, כן, גם אתם, ואין זה משנה אם אתם מעסיקים או שכירים. נכון, הביטוי “גילום מס הכנסה” נשמע קצת מרתיע ונתפס כמושג מקצועי השמור לרואי חשבון, ליועצי מס או לחשבי שכר בלבד, אבל בפועל מדובר במושג חשוב מאוד, המשפיע באופן משמעותי הן על שכרם של עובדים והן על ההוצאות של המעסיקים, וכאשר מדובר בהכנסה/בהוצאה קבועה שכזו, כדאי שתדעו בדיוק היכן אתם עומדים.

אבל רגע לפני שנסביר בפרוטרוט מהו גילום מס הכנסה, בואו נבין כיצד מתבוננים על משכורת של עובד שכיר טיפוסי בישראל.

שכר ברוטו, שכר נטו ומה שביניהם

כאשר מעסיק משלם משכורת לעובד אפשר להסתכל על שכר ברוטו ועל שכר נטו:

  • שכר ברוטו – זהו שכר העובד, לפני הפחתת ניכויי חובה ומיסים. כלומר, השכר לפני שנגרעו ממנו דמי ביטוח בריאות, ביטוח לאומי, קרן פנסיה, קרן השתלמות, תשלום מס הכנסה וכו’.
  • סך השכר שמקבל העובד, אחרי קיזוז ניכויי חובה ומיסים. כלומר, זה השכר שמקבל העובד בפועל, אחרי שנגרעו ממנו דמי ביטוח לאומי, קרן פנסיה, קרן השתלמות, ביטוח בריאות, תשלום מס הכנסה וכו’

מדוע אנחנו מטרידים אתכם בשכר נטו ושכר ברוטו בכתבה על גילום מס הכנסה אתם בוודאי שואלים.

ובכן, יש קשר הדוק בין השניים, ואם תמשיכו לקרוא תבינו בדיוק על מה אנחנו מדברים.

מה זה גילום? ומהו גילום מס הכנסה?

באופן כללי, גילום פירושו העברת נטל הניכויים והמיסים אל המעסיק, כך שהניכויים והמיסים אינם נגרעים משכרו של העובד כי אם משולמים בידי המעסיק. במילים אחרות, בגילום – כל הפרש בין הנטו לבין הברוטו משולם על ידי המעסיק. 

קיימים 2 סוגי גילום:

  • גילום חלקי – בגילום מסוג זה הגילום מחושב אך ורק על מרכיב ספציפי משכר העובד. במצב של גילום חלקי למעשה המעסיק משלם לעובד נטו על המרכיב הספציפי, בעוד שיתרת השכר משולמת על בסיס הברוטו.
  • גילום מלא – בגילום מסוג זה הגילום מחושב על כל רכיבי שכרו של העובד, כך שהעובד מקבל את שכר הנטו המובטח, והמעסיק משלם את ההפרש.

גילום מס – רשות או חובה?

גילום זוהי למעשה הטבה שמעסיק יכול להציע לעובדיו, והיא אינה חובה כוללת המוטלת על כלל המעסיקים במדינת ישראל. לרוב המעסיקים בישראל יש את החופש לבחור באם הם מגלמים ניכויים ומיסים לעובדיהם או אם לאו. יחד עם זאת, חשוב לסייג את הנאמר, כי לעיתים גילום מס הוא חלק מהסכם קיבוצי או הסכמים מחייבים אחרים, ואז מחובתו של המעסיק לקיים הסכמים אלו, על פי חוק.

תכלס, מהו גילום מס הכנסה?

גילום מס הכנסה פירושו שנטל תשלום מס ההכנסה של העובד מוטל על המעסיק, ואינו נגרע מהשכר של העובד.גילום מס הכנסה הוא מבין גילומי המס הרווחים ביותר כאן אצלנו בישראל, וכאשר המחוקק או הרגולטור מחליטים על שינויים במס הכנסה, הם יבואו לידי ביטוי בשכר הברוטו.כאשר מעסיק מגלם מס הכנסה עבור עובדיו הטבת המס תתבצע דרך תלוש השכר של העובדים, כך שבפועל המעסיק מוסיף לשכר הנטו את סכום מס ההכנסה. 

כיצד גילום מס הכנסה משפיע על השכר?

על פי החוק במדינת ישראל יש לשלם מס הכנסה על שכר הברוטו וכן על הטבות שמעניקים מעסיקים לעובדיהם (הטבה לעובדים יכולה להיות רכב, סמארטפון, ארוחות, מתנות וכו’). בנוסף, ישנן מדרגות מס בישראל, לפיהן מחשבים את גובה חבות המס. כאשר הרעיון הוא פשוט – ככל שהשכר גבוה יותר, כך נטל המס יהיה גבוה גם הוא, בהתאמה.

כאשר מעסיק מציע גילום מס הכנסה לעובדיו הוא למעשה מציע לשאת בנטל מס הכנסה שאמור לשלם העובד. יכול להיות שהמעסיק יישא בנטל מס ההכנסה הכללי של העובד (גילום מלא) או שהמעסיק יישא בנטל מס הכנסה עבור רכיב מסוים בשכרו של העובד (גילום חלקי). 

כך למשל, מעסיק אשר מציע לעובד ששכרו 10,000 רכב בשווי 3,000, למעשה מעלה את שכר הברוטו של העובד ל-13,000. עליה זו בשכר מלווה בעליית החבות למס ההכנסה, בגלל מדרגות מס. אותו מעסיק יכול להציע לעובד גילום מס הכנסה ולשאת בתוספת מס ההכנסה לרכיב הרכב. בצורה כזו, יכול העובד לשמור על שכר הנטו שהובטח לו.

נשמע מסובך ומסורבל?

אל דאגה, עם תוכנת שכר מבית ריווחית גילום מיסים הוא פשוט וקל. התנסו חודשיים בחינם בתוכנת השכר המתקדמת ‘ריווחית שכר’ ריווחית שכר היא מערכת שכר מתקדמת לעסקים, חברות ומשרדי רואה חשבון, שעושה את כל העבודה עבורכם באופן אוטומטי. 

ניתן להגדיר במערכת ריווחית שכר 2 אפשרויות בקלות ובמהירות:  גילום על חשבון המעסיק, לרבות גילום מס הכנסה והפרשות סוציאליות נוספות. וכן, גילום על חשבון המעסיק, לא כולל גילום מס הכנסה והפרשות סוציאליות. לאחר ההגדרה הראשונית המערכת מחשבת בעצמה, ללא מגע יד אדם, את השכר לרבות הגילומים.

כל זאת לצד שפע של פיצ’רים נוספים הקיימים במערכת השכר של ריווחית, המסייעים בניהול כל היבטי השכר בחברה או בבית העסק. בין היתר ניתן לבצע במערכת השכר של ריווחית גם קליטת נתונים משעוני נוכחות, הפקת דוחות חיוניים כמו: דוחות 102 לביטוח לאומי ומס הכנסה, כרטיסי עובד 101 ו- 106, פקודת משכורות להנהלת חשבונות, הפקת דוחות עבור חברות ביטוח, נתוני שכר בהתאם לחתכים שונים, סליקת אשראי, התממשקות למערכת להדפסת צ’קים, התממשקות אל תוכנת הנהלת חשבונות ועוד.

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם