פתיחת תיק עוסק מורשה מתחילה ברשויות המס, כרוכה בשכירת שירותיו של רואה חשבון או יועץ מס, דורשת דיווח קבוע למע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, וחשוב להבין היטב איך פותחים עוסק מורשה ומה הם חובותיו וזכויותיו של עוסק מורשה בישראל – כדי להצליח.

אין גבול למה שאנשים שניחנו בחזון ומנה גדושה של יוזמה יכולים לעשות. יזמים לא צריכים תארים אקדמיים מתקדמים או הון בחשבון הבנק, יזמים גם לא זקוקים לניסיון רב. יש להם מוטיבציה ויש להם גם רעיון.

העניין הוא שאין די ברעיון טוב, וגם מוטיבציה לבדה אינה מספיקה. כדי לממש את החזון יזמים צריכים לפתוח תיק עוסק מורשה ברשויות המס ולהבין כי עסק לא יכול להיות מניב ללא כל מאמץ.

פתיחת תיק עוסק מורשה

פתיחת תיק עוסק מורשה מתחילה ברשויות המס, כרוכה בשכירת שירותיו של רואה חשבון או יועץ מס, דורשת דיווח קבוע למע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, וחשוב להבין היטב איך פותחים עוסק מורשה ומה הם חובותיו וזכויותיו של עוסק מורשה בישראל – כדי להצליח.

אז אם אתם יזמים בלב ובנשמה השואפים לפתוח עסק בישראל ושואלים את עצמכם איך פותחים עוסק מורשה, המדריך הזה הוא עבורכם. במדריך זה נראה איך פותחים עוסקים מורשה שלב אחרי שלב.

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

מי יכול לפתוח עוסק מורשה?

פתיחת תיק עוסק מורשה מתאימה ליזמים שהחליטו להיות עצמאיים ומעוניינים למכור מוצרים או שירותים ועומדים בקריטריונים הבאים:

  • סטטוס עוסק מורשה מתאים לעוסקים פטורים (בעבר קראו לזה “עוסקים זעירים”) שמחזור העסקים השנתי שלהם גדל ועומד על 100,491 ₪ או על סכום גבוה ממנו (סכום זה מתעדכן מדי תקופה, חשוב לבדוק באתר רשות המיסים הממשלתי מהו הסכום העדכני). במקרה כזה יש לעדכן את מע”מ על שינוי הסטטוס מעוסק פטור לעוסק מורשה ולהציג למע”מ את מחזור העסקאות העדכני. שינוי הסטטוס של העוסק מתעדכן בתוך זמן קצר, בתוך יום-יומיים לערך. מכאן והלאה על העוסק להתחיל ולגבות מלקוחותיו מע”מ וגם להתקזז עליו, כמובן.
  • ליזמים שמעוניינים לפתוח עסק חדש שמחזור ההכנסות השנתי שלהם צפוי לעמוד או עומד על 100,491 ₪ ומעלה (סכום זה מתעדכן, כאמור, מדי תקופה ויש לבדוק את הסכום באתר רשות המיסים הממשלתי).
  • כמו כן, בישראל יש כמה מקצועות שמחייבים פתיחת תיק עוסק מורשה כבר למן היום הראשון של הקמת העסק ואינם יכולים להתחיל את דרכם העסקית כעוסקים פטורים, ביניהם: פסיכולוגים, רופאים, רואי חשבון ואדריכלים.

מה הם חובותיו וזכויותיו של עוסק מורשה?

על עוסק מורשה מוטלות החובות הבאות:

  • הוצאת חשבונית מס עבור כל עסקה
  • גביית מס ערך מוסף (=מע”מ) מלקוחותיו
  • דיווח חודשי או דו חודשי למע”מ
  • ניהול פנקסי חשבונות
  • תשלום מקדמות למס הכנסה
  • תשלום מקדמות לביטוח לאומי
  • הגשת דו”ח שנתי
  • הגשת הצהרת הון

לעוסק מורשה יש את הזכויות הבאות:

  • מגוון הוצאות מוכרות, ביניהן: כיבוד קל, הוצאות רכב, ציוד משרדי, קרן השתלמות, פנסיה ועוד.
  • קיזוז המע”מ ששילם העוסק המורשה על מוצרים/שירותים/ציוד והוצאות נוספות עם מס התשומות, קרי: קיזוז עם המע”מ שגבה העוסק המורשה מלקוחותיו.

איך פותחים עוסק מורשה?

המדריך שילווה אתכם שלב אחרי שלב

שלב ראשון: פתיחת תיק עוסק מורשה במע”מ

הצעד הראשון הוא פתיחת תיק עוסק מורשה במע”מ.  לשם כך יש להגיע פיזית אל משרדי מע”מ הקרובים למקום מגוריכם. לא ניתן לפתוח תיק במע”מ אונליין. כאשר מגיעים למשרדי מע”מ יש להצטייד במסמכים הבאים:

  • תעודת זהות וצילום של תעודת הזהות.
  • אסמכתא רשמית לבעלות חשבון בנק או צ’ק עדכני מבוטל.
  • מסמכים נוספים שיכולים להוכיח את הקמת העסק, למשל: חוזה שכירות של מקום העסק, קבלות על רכישת ציוד ומלאי, חוזים עם עובדים או לקוחות וכו’.
  • כמו כן, יש למלא טופס 821, הכולל בין היתר מידע על אודות ההשקעה הכספית בעסק, מקור המימון לעסק וצפי מחזור שנתי, ולהגישו למע”מ.

את מע”מ אפשר לעזוב אך ורק לאחר שהונפק אישור רישום עוסק מורשה זמני. מאוחר יותר תשלח אל העוסק תעודת עוסק מורשה קבועה.

שלב שני: פתיחת תיק במס הכנסה
הצעד הבא הוא פתיחת תיק במס הכנסה. פתיחת התיק כרוכה במילוי פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. ניתן לפתוח תיק במס הכנסה באופן מקוון, אונליין או להגיע פיזית אל משרדי מס הכנסה הקרובים למקום מגוריכם.

שלב שלישי: פתיחת תיק בביטוח הלאומי
על מנת לפתוח תיק בביטוח לאומי יש למלא טופס דין וחשבון רב שנתי. בטופס יש למלא מספר פרטים, ביניהם: פרטים אישיים, שיעור ההכנסה הצפויה וממוצע שעות עבודה שבועיות.
שימו לב, מאחר ולא ניתן לנבא מספר שעות ושיעור הכנסה עתידיים באופן מדויק, מתבקשים העוסקים המורשים לספק הערכות בלבד. במידה וההערכות היו גבוהות מדי, הביטוח הלאומי ישיב את דמי הביטוח העודפים, ובמקרה שהערכות היו נמוכות מדי – יתבקש העוסק המורשה להשלים את הפערים.

לפני שנפרדים
ראינו, אפוא, כי התשובה לשאלה איך פותחים עוסק מורשה עוברת במשרדי רשויות המס הישראליות.  אבל אלו הם רק הצעדים הראשונים. לאחר פתיחת תיק עוסק מורשה מגיעה העת להזניק את העסק, לתכנן אותו, לנהל אותו ולהמשיך לדווח באופן קבוע לרשויות המס, כנדרש על פי חוק. בדיוק של כך מומלץ מאוד להיוועץ ולהסתייע בשירותיהם של יועצי מס או רואי חשבון מקצועיים, שילוו אתכם, ייצגו אתכם מול הרשויות, ידווחו עבורכם וידאגו לאינטרסים הכלכליים שלכם.

בחרו באחד מפתרונות הנהלת החשבונות שלנו:

Mask Group-3

צרו קשר

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.
השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.

Mask Group-3

הודעתך נשלחה תודה

ניצור איתך קשר בהקדם